KAKI PANCING


sekitar jam 7am, kaki-kaki pancing dari Alexandria ini akan turun memancing dan sibok dengan punca pencariannya. ada yang menganggap ianya sebagai hobi, ada yang mencari rezeki dan ada yang sekadar untuk santapan dinihari. keasyikkan mereka bertemankan pukulan ombak dan deruan kuat angin pantai.


antara alatan2 yang perlu bagi si pemancing tegar Mesir ini hanya joran yang panjang sehingga mencecah 3meter, tali nylon, pelampung dan umpan. nampak mudah kan, tapi belum tentu dapat meraih hatta seekor ikan pun.



Memancing di atas batu2 besar ini sangat membahayakan. mereka hanya memakai stokin utk mengelakkan dari tidak tergelincir dan juga untuk menjaga kulit kaki dari menggelupas teruk.


walau ribut datang melanda, ombak jahat bisa membedil, tapi hati yang cekal, belum bisa dapat mengecewakan si kaki pancing ini. Lihatlah si dia, sambil rokok masih terpahat di bibir, mata dan tangan asyik melayan kerenah ikan di sisiran pantai.

Penangkapan si pancingan terus di kekalkan demi meraih membawa pulang sejumlah ikan yg boleh di makan bersama keluarga atau di jual di kedai dan di pasar ikan.

Lagak ngeri si hensem dan tampan seorang warga mesir di Alexandria yang dapat menambat hati hati kami untuk tidak putus2 mengambil gambarnya...terima kasih daun ubi, esok lusa boleh lagi piii...
si kecil cilik ini juga adalah seorang kaki pancing. Dia empunya minat yang sama dan berhasrat untuk mencari rezeki yang halal tanpa menyusahkan kedua ibu dan bapanya. apa yang kita dapat lihat dari riak wajahnya, si cilik ini begitu bersahaja dan yakin akan apa yang hendak dilakukannya..

Hari-hari indah berpagi di qaitbay qalaah salehuddin al ayubi ini dapatlah saya kongsikan bersama rakan rakan agar menjadi satu kenangan. Inilah sedikit sebanyak gambaran kaki pancing di Alexandria, Mesir.

0 comments:

Post a Comment